Słonecznikowa wioska z lotu ptaka

Słonecznikowa wioska – wizualizacja koncepcyjna osiedla przyjaznego dla środowiska

Współczesna architektura staje przed wyzwaniami, których jeszcze kilka lat temu nie było albo nie brano ich pod uwagę. Obecnie dużo większą wagę przywiązuje się do rozwiązań korzystnych dla środowiska naturalnego, niedrogich w utrzymaniu, po prostu przyjaznych dla swoich użytkowników. Czas lockdownu wyraźnie pokazał, jak istotne jest zapewnienie sobie samowystarczalnego domu.

Założenia Słonecznikowej wioski

Słonecznikowa wioska jest jedną z prób odpowiedzi na to wyzwanie. To projekt w sam raz dla osób, które pragną uciec od zgiełku dużego miasta. Powrót do natury jest możliwy ze względu na coraz większą popularność wykonywania pracy zdalnej. Architekci poszukują więc przestrzeni przyjaznej, dostosowanej do zmieniających się potrzeb. Zarówno miasto, jak i wieś są przedefiniowane.  

Ten intrygujący projekt koncepcyjny to efekt multidyscyplinarnej współpracy pomiędzy Valentino Gareri Atelier, Stevem Lastro z 6Sides (konsultant ds. technologii futurystycznej) oraz Delos (światowy lider nieruchomości i technologii wellness). 

Rendered by Denis Guchev

“Sunflower”, czyli słonecznik, to mieszkalna wioska składająca się z 19 domów. Została ona zaprojektowana, by zapewnić równowagę swoim mieszkańcom. Nazwa pochodząca od słonecznego kwiatka to nie tylko chwyt marketingowy, ale realne opieranie się na obserwacji tej rośliny. Podobnie jak słonecznik, także domy “podążają” za światłem słonecznym. Budynki są rozmieszczone promieniście wokół centralnego obszaru wspólnego w formie okrągłego placu.

Domy samowystarczalne energetycznie są zanurzone i całkowicie otwarte na naturę. Powstają jednak jako efekt pracy naukowców, by zmaksymalizować oszczędność i jej samodzielne pozyskiwanie. Okrągła konfiguracja miejska reprezentuje bardziej zrównoważony sposób łączenia mieszkań, poprzez zmniejszenie liczby niezbędnych dróg i zależności od samochodów.

Wykorzystana technologia

Nie tylko samo rozmieszczenie domów jest interesujące. Niemniej ciekawa jest zastosowana technologia. Parterowe domy budowane są w technologii druku 3d-beton.  Nowe materiały i techniki zawsze wpływały na wygląd budynków. Nie inaczej jest w przypadku tej koncepcji.

Rendered by Denis Guchev

Maszyna drukująca beton znajduje się pośrodku domów, w miejscu przyszłego terenu wspólnego. Urządzenie porusza się po ruchomych plikach binarnych i “drukuje” wszystkie domy. Tymczasowa platforma, na której stoi, obraca maszynę i w ten sposób powstaje wszystkie 19 domów. Taki proces budowlany jest zrównoważony pod względem wykorzystywanych materiałów — nic się nie marnuje.

Zrównoważone budynki

Każdy dom został zaprojektowany tak, aby był samowystarczalny energetycznie. Wyjątkowy kształt budynków jest odpowiedzialny za pozyskanie energii słonecznej dzięki fotowoltaicznym dachówkom bezramowym, które pokrywają skośne dachy. Dachy, podobnie jak słonecznik, są ustawione pod kątem, aby „podążać” i wyłapywać najbardziej efektywną ilość promieniowania słonecznego, w zależności od szerokości geograficznej terenu. Panele fotowoltaiczne są umieszczane na dachach, które mają najlepszą ekspozycję. Zgromadzona w ten sposób energia jest równo rozdzielana pomiędzy wszystkie budynki. Skupiana jest w bateriach, a jej nadmiar wykorzystuje się do ogrzewania podłogowego, klimatyzacji oraz zasilania samochodów elektrycznych. Pod tym względem osiedle jest więc samowystarczalne.

Rendered by Denis Guchev

To nie koniec ciekawych rozwiązań. Kształt dachu wpływa również na efektywne gromadzenie wody deszczowej używanej do nawadniania ogródków i spłukiwania toalet. Zbiornik wody znajduje się w pomieszczeniu serwisowym. 

Kilka takich osiedli zlokalizowanych obok siebie tworzy wielocentryczną konfigurację urbanistyczną. To nowy model miasta przyszłości, które charakteryzuje się rozbudowaną wspólnotowością. Promuje powrót do natury i jednocześnie ogranicza potrzebę posiadania samochodu. Wiele Słonecznikowych wiosek buduje niewielkie miasteczko, które może stać się w dużej mierze samowystarczalne, dzięki szkole, przedszkolom i innym budynkom użyteczności publicznej, znajdujących się na jego terenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni post

Instalacja DUCkT w Londynie

Następny post
Wnętrze w stylu skandynawskim z elementami japońskimi

Odnowiony dom w Montrealu z elementami stylu skandynawskiego i japońskiego

Powiązane posty
Mural Fundacji Rasowy Kundel

Charytatywny mural w samym centrum Warszawy

Przemierzając ulice miasta często mamy okazję natknąć się na niezwykłe dzieła sztuki jakimi są murale. Nie są to tylko ładne obrazki upiększające przestrzeń. Murale poruszają współczesne problemy, upamiętniają ważne wydarzenia i wspierają akcje charytatywne. Na początku 2021 roku w centrum Warszawy, tuż przy przystanku Metro Centrum, pojawił się nowy mural, wspierający kampanię społeczną Fundacji Rasowy Kundel.
Więcej
Central Park Tower z perspektywy ulicy

Czy wiesz jaki jest najwyższy lub najwęższy wierzowiec w Nowym Jorku?

Jedną z wizytówek Wielkiego Jabłka są jego drapacze chmur. Historia drapaczy chmur sięga końca XIX wieku, gdy w 1890 r. oddano do użytku World Building, który mierzył dumne 106 m. Mimo że nie był to pierwszy wieżowiec w mieście, była to pierwsza budowla, przewyższająca Kościół św. Trójcy (87 m.). World Building nie przetrwał do naszych czasów - został zburzony w 1955 r. na rzecz rozbudowy wjazdu na Brooklyn Bridge.
Więcej