Dworzec w kształcie oka
Nadmorskie Tulum to popularny cel wycieczek turystów z całego świata. Zasługuje więc na reprezentacyjny dworzec, który być może zachęci ich do odwiedzenia także innych rejonów tego gorącego kraju. Całość miała zostać zaprojektowana zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju. Zaplanowano, by oprzeć się na kulturze prekolumbijskiej, przede wszystkim na dziedzictwie Majów. Ujawnia się to w zastosowanej grze świateł i cieni, różnorodności wzorów, materiałów i roślinności. Dworzec jest skonstruowany ze stalowej powłoki z siatki pokrytej panelami z betonu zbrojonego włóknem szklanym na górze oraz laminowanymi panelami drewnianymi na dole. W ten sposób uzyskano motywy, które na zewnątrz i wewnątrz przypominają tradycyjne wzory geometryczne Majów. To nie koniec odniesień do kultury prekolumbijskiej. Równie ważna jest monumentalność, symetria, geometryczne wyrównanie i użycie wapienia. Zinterpretowano ją we współczesny sposób, aby całość nabrała blasku.
Zgodnie z duchem ekologii, powierzchnia stacji nie mogła być zbyt duża. Dlatego zdecydowano się na wykorzystanie oryginalnego kształtu oka. W najszerszym miejscu skupiają się wszystkie najważniejsze cechy obiektu. Wielka hala główna jest zalana światłem i naturalnie wentylowana. Część z peronami ma zwarty układ, z pionową komunikacją.
Istotna była również sama wygoda korzystania z obiektu. Łatwość poruszania się podróżnych z bagażami, naturalne światło, by zaoszczędzić na sztucznym oświetleniu — to wszystko niesamowicie istotne elementy dobrego projektu dworca. W tym celu liniowa orientacja stacji i jej symetria okazały się bardzo potrzebne. Podróżni intuicyjnie przesuwać się będą w centralną stronę.
Krok w stronę zrównoważonej architektury
Poza komercyjną stroną całego budynku, istotne było zaprojektowanie przestrzeni celebrującej doświadczenie transportu kolejowego. Z tego powodu architekci zdecydowali się na obramowanie widoków wjeżdżających oraz wyjeżdżających pociągów, a także rozplanowanie powierzchni handlowych jako łączących się z wyglądem peronów.
Półwysep Jukatan, na którym położone jest Tulum, jest wybitnie wilgotny, tropikalny. To ekstremalna, nieprzyjazna pogoda. Z tego powodu projekt dworca ma otwarty dach kratowy, z przeszkleniami w strategicznych miejscach. Dzięki temu bez mechanicznej wentylacji udało się uzyskać efekt sporego przewiewu. Światło odgrywa w tym obiekcie dużą rolę. Przebijając się do środka, tworzy skomplikowane geometryczne wzory na ścianach i podłogach obiektu. To intrygująca gra świateł i cieni, tworząca niesamowite doznania. Ta pasywna strategia negocjuje ilość naturalnego światła wpuszczanego do stacji. Aerodynamiczna geometria dachu wspomaga odsysanie morskiej bryzy i kieruje ją przez stację. To klucz do stworzenia komfortowej atmosfery dla użytkowników bez konieczności wentylacji mechanicznej.
Nasza ocena projektu
Nasza ocena projektu-
Design6/10 Niezły
-
Funkcjonalność5/10 Średni
-
Wykonanie7/10 Dobry