Nowoczesny projekt dworca w Meksyku w kształcie oka

Firma architektoniczna Aidia Studio z siedzibą w Meksyku zaprojektowała nowy wygląd dworca kolejowego w Tulum. To jeden z elementów linii kolejowej Tren Maya. Wyróżnia się nie tylko ekologicznymi rozwiązaniami, ale także licznymi nawiązaniami do sztuki Majów.
Dworzec w kształcie oka

Dworzec w kształcie oka

Nadmorskie Tulum to popularny cel wycieczek turystów z całego świata. Zasługuje więc na reprezentacyjny dworzec, który być może zachęci ich do odwiedzenia także innych rejonów tego gorącego kraju. Całość miała zostać zaprojektowana zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju. Zaplanowano, by oprzeć się na kulturze prekolumbijskiej, przede wszystkim na dziedzictwie Majów. Ujawnia się to w zastosowanej grze świateł i cieni, różnorodności wzorów, materiałów i roślinności. Dworzec jest skonstruowany ze stalowej powłoki z siatki pokrytej panelami z betonu zbrojonego włóknem szklanym na górze oraz laminowanymi panelami drewnianymi na dole. W ten sposób uzyskano motywy, które na zewnątrz i wewnątrz przypominają tradycyjne wzory geometryczne Majów. To nie koniec odniesień do kultury prekolumbijskiej. Równie ważna jest monumentalność, symetria, geometryczne wyrównanie i użycie wapienia. Zinterpretowano ją we współczesny sposób, aby całość nabrała blasku.

Źródło: https://www.aidia-studio.com/tulum-train-station

Zgodnie z duchem ekologii, powierzchnia stacji nie mogła być zbyt duża. Dlatego zdecydowano się na wykorzystanie oryginalnego kształtu oka. W najszerszym miejscu skupiają się wszystkie najważniejsze cechy obiektu. Wielka hala główna jest zalana światłem i naturalnie wentylowana. Część z peronami ma zwarty układ, z pionową komunikacją. 

Istotna była również sama wygoda korzystania z obiektu. Łatwość poruszania się podróżnych z bagażami, naturalne światło, by zaoszczędzić na sztucznym oświetleniu — to wszystko niesamowicie istotne elementy dobrego projektu dworca. W tym celu liniowa orientacja stacji i jej symetria okazały się bardzo potrzebne. Podróżni intuicyjnie przesuwać się będą w centralną stronę. 

Źródło: https://www.aidia-studio.com/tulum-train-station

Krok w stronę zrównoważonej architektury

Poza komercyjną stroną całego budynku, istotne było zaprojektowanie przestrzeni celebrującej doświadczenie transportu kolejowego. Z tego powodu architekci zdecydowali się na obramowanie widoków wjeżdżających oraz wyjeżdżających pociągów, a także rozplanowanie powierzchni handlowych jako łączących się z wyglądem peronów.

Półwysep Jukatan, na którym położone jest Tulum, jest wybitnie wilgotny, tropikalny. To ekstremalna, nieprzyjazna pogoda. Z tego powodu projekt dworca ma otwarty dach kratowy, z przeszkleniami w strategicznych miejscach. Dzięki temu bez mechanicznej wentylacji udało się uzyskać efekt sporego przewiewu. Światło odgrywa w tym obiekcie dużą rolę. Przebijając się do środka, tworzy skomplikowane geometryczne wzory na ścianach i podłogach obiektu. To intrygująca gra świateł i cieni, tworząca niesamowite doznania. Ta pasywna strategia negocjuje ilość naturalnego światła wpuszczanego do stacji. Aerodynamiczna geometria dachu wspomaga odsysanie morskiej bryzy i kieruje ją przez stację. To klucz do stworzenia komfortowej atmosfery dla użytkowników bez konieczności wentylacji mechanicznej.

Nasza ocena projektu

Nasza ocena projektu
6 10 0 1
  • Design
    6/10 Niezły
  • Funkcjonalność
    5/10 Średni
  • Wykonanie
    7/10 Dobry
6/10
Total Score
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni post
Turova Tower w Belgii

Turova Tower w Belgii – nowoczesny parking podziemny w centrum miasta

Następny post

Instalacja DUCkT w Londynie

Powiązane posty
Neon z napisem "for the world"

Miejska betonoza, brak drzew na rynkach i upalne temperatury

Człowiek jest najbardziej ekspansywnym gatunkiem w historii naszej planety. Chcąc podporządkować sobie świat, żeby czuć się w nim jak najlepiej i zdobyć dla siebie jak najwięcej miejsca ciągle spycha inne gatunki na margines, a nawet sprawia, że kolejne gatunki wymierają, na co wpływ ma głównie postępująca wycinka lasów, coraz większe zanieczyszczenie i coraz szybsze globalne ocieplenie, z którymi gatunki inne niż człowiek nie mogą sobie poradzić.
Więcej