Tworzenie przestrzeni publicznej dla czarnoskórych ludzi

Demar Matthews zaczął w Kalifornii tworzyć przyjazną przestrzeń publiczną przeznaczoną dla ludzi czarnoskórych.

Przestrzeń publiczna to miejsce, gdzie płeć, rasa i seksualność są konfrontowane w każdej chwili. Z tego powodu architekt, aktywista i pionier ruchu Black Aesthetic Demar Matthews zaczął w Kalifornii tworzyć przyjazną przestrzeń publiczną przeznaczoną dla ludzi czarnoskórych. Szukał odpowiedzi na pytanie, kto z niej korzysta, jak sprawić, by była bezpieczna i dlaczego w ogóle jest potrzebna?

Destination Crenshaw

Architekt swoją pracę rozpoczął od napisania eseju  The Spaces, który poruszał kwestie osobistych doświadczeń autora, jako czarnoskórego mężczyzny, w przestrzeni publicznej. Dotyczył także jego pracy nad Black Architectural Aesthetic, stworzonej we współpracy z projektantem Robertem Clarke z RALX. Matthews pod koniec swoich studiów brał udział w przełomowym projekcie infrastrukturalnym o nazwie “Destination Crenshaw” w Los Angeles. Dystrykt Crenshaw to dobrze znana dzielnica w południowym Los Angeles, która ma najbardziej zagęszczoną populację czarnoskórych Amerykanów na zachód od Missisipi. Projekt odpowiadał na pytanie: “Co to znaczy czarna przestrzeń? Czy jest na nią miejsce tylko w dzielnicach zamieszkałych przez czarnoskórych?”. Zorganizowano otwartą imprezę, w trakcie której jeszcze student architektury robił zdjęcia ludziom tańczącym pod sceną. Wtedy zauważył osiem białych osób, stojących na krawężniku. Nie zdecydowali się z niego zejść i dołączyć do zabawy, chociaż ewidentnie mieli na to ochotę. W czasie rozmowy z innymi studentami, autor eseju zwrócił uwagę na powtarzającą się narrację o tym wydarzeniu: “Też bym nie dołączył, to nie moja przestrzeń”. Matthews sam zauważył, że jest przecież jedynym czarnoskórym studentem w tym gronie, i tak samo, jak ci obserwatorzy na festynie, czuje się na co dzień. 

Źródło: thespaces.com/

Wszystkie miejsca publiczne niemal zawsze opierają się na europejskich koncepcjach projektowych. Czy w związku z tym osoby o innym kolorze skóry powinny czuć się w nich mniej komfortowo niż w dzielnicy Crenshaw?

Black Architectural Aesthetic

Badania naukowe, które przeprowadzono, potwierdziły, że społeczeństwo amerykańskie jest wypełnione w zasadzie wyłącznie białymi dzielnicami, szkołami, kościołami, miejscami pracy, restauracjami i centrami handlowymi. Na skutek zmian, takich jak przesiedlenia i gentryfikacja, bardziej eurocentryczne projekty wkroczą do mających dotychczas własny charakter czarnych dzielnic. Społeczności takie jak Africatown walczą o pozostanie na swoim dawnym miejscu, a to jest rezultatem polityki i planowania urbanistycznego – które zawsze odgrywały główną rolę w wykorzystywaniu segregacji jako narzędzia białej supremacji. Czarnoskórzy członkowie społeczności nie mogą liczyć na to, że lokalne władze będą walczyły o ich przestrzeń.

W 2021 roku powstały oddolne ruchy, których misją jest walka i zabieranie głosu w sprawach dotyczących społeczeństwa Afroamerykanów. Celem jest praca z lokalnymi społecznościami i tworzenie sieci czarnoskórej przestrzeni. Te działania obejmą parkingi, interwencje na przystankach autobusowych, małe miejsca dla sprzedawców i niedostatecznie zagospodarowane fragmenty ziemi w południowym Los Angeles. Każda instalacja została zaprojektowana przy użyciu Black Aesthetics. To język architektoniczny wywodzący się wyłącznie z czarnej kultury, nad którym Robert Clarke i Demar Matthews  pracują przez ostatnie dwa lata.

Źródło: thespaces.com/

Każdy projekt zakłada obecność czterech elementów: miejsca do odpoczynku, miejsca do zabawy, miejsca do nauki i miejsca do jedzenia. Przykłady to na przykład tworzenie przesłoniętych dachem, niewielkich skwerów, gdzie na podwieszanych fotelach można odpocząć, zjeść, bawić się i uczyć. Inny przykład to zmiana krat, symbolu ochrony przed złodziejami, w element “skóry budynku”, poprzez dodanie na przykład afrykańskich symboli. Tworzone koncepcje mają podkreślać dumę z pochodzenia i wyjątkowość. Wszystko, co na razie jest w fazie wyłącznie projektów, być może znajdzie dla siebie miejsce w przestrzeni nie tylko Los Angeles.

  • Design
    6/10 Niezły
  • Funkcjonalność
    6/10 Niezły
  • Wykoanie
    7/10 Dobry
6/10
Total Score
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni post

Winnica wtapiająca się w skalistą scenerię w południowej Francji

Następny post

Otwarcie nowego biura MSR Design w Minneapolis

Powiązane posty

Instalacja DUCkT w Londynie

Czy możemy zaprojektować lepszy świat? Odpowiedź wydaje się prosta i brzmi twierdząco. Przecież od wieków robimy wszystko, żeby żyło nam się lepiej. Tworzymy, projektujemy i budujemy, żeby ułatwiać sobie codzienne życie, ale również sięgać po coraz więcej. Niestety cały czas skupiamy się tylko na sobie, nie zważając na to, jakie są konsekwencje naszych działań. Wszystko co tworzymy na coś oddziałuje – na ludzi, na środowisko, na naszą przyszłość.
Więcej
Modne wnętrze pizzeri

Projekt nowoczesnej pizzerii. Klasyka i… Pac-man

Pizza to danie już klasyczne, ale wciąż można podawać ją na różne sposoby. Tym kluczem posługiwano się także podczas projektowania pewnej montrealskiej restauracji. ​​Jej właścicielem jest Anthony Gentile, spadkobierca znanej Café Gentile. Projekt jego pizzerii to połączenie hołdu oddanego dawnym wyrobom cukierniczym jego rodziny i wprowadzeniem kulinarnych możliwości w przyszłość.
Więcej